Min resa till USA

Jag har en tendens att “glömma bort” sekvenser ur en resa, och nu är det lite mer än tre månader sedan vi åkte till USA så det börjar bli dags att få ner så mycket som möjligt i ord och bild.

Och hörni, herregud vad jag hade stressat sönder över den här resan. Stressen började egentligen för några år sedan. Jag hade bokat en resa till USA två gånger tidigare, men ingen av resorna blev av. Först hade jag missat visum-kravet (i samband med att Trump bestämde att inte utfärda visum på 90 dagar). Andra gången hade jag ett utfärdat visum, som jag för övrigt också stressade sönder över, men inresa till USA var inte möjligt på grund av COVID-19. Dessutom var visumet inte en garanti för att jag skulle släppas in i USA. Jag hade hört från alla möjliga håll att jag troligtvis skulle behöva svara på massa frågor, gå på förhör… Så jag började ställa in mig på det värsta tänkbara.

7 juni. Köpenhamn-Newark. Vi flög från Köpenhamn till Newarks flygplats i början på juni. Jag hade aldrig varit så nervös och stressad på en flygplats. Så ni kan ju tänka er hur förvånad jag var när jag inte behövde svara på några avancerade frågor/sitta i förhör på någon av flygplatserna. Jag kan än idag inte förstå hur “enkelt” det var att resa till USA.

På flyget hade jag turen att få sitta bredvid två helt fantastiska syskon. Vi hade riktigt kul ihop – så pass att vi fick en tillsägelse av passagerarna framför oss. Vi gav varandra tips på sevärdheter i New York, alltifrån mat till specifika platser. På kvällen råkade vi på varandra igen på Times Square.

På kvällen promenerade vi på Broadway.

Jetlagen började smyga sig på när vi tog en promenad i Central Park.

Titta vilken liten sötnos vi hittade i ett träd!

8 juni. Dagen efter testade vi Amazon Go och köpte med oss frukost till hotellets “Top View”. Vi hade verkligen lyckats pricka in ett bra hotell, både när det gäller läge och offentliga utrymmen.

Efter frukosten började vi utforska Manhattan. Här hade jag precis köpt min första iced coffee.

En Kashma som fotograferar Empire State Building.

Inte många meter ifrån Flatiron Building…

Vi besökte Greeley Square, Union Square och massa andra square’s när vi var i NY.

En kort tripp till bland annat China Town, Little Italy och SoHo.

Vi tog även en promenad till Wall Street…

… och till 9/11 Memorial…

… Och tillbaka till hotellet. Här är ett av hotellets offentliga utrymmen. Man kunde beställa mat och dryck.

På kvällen kände vi att vi behövde komma iväg en stund, så vi tog en kort promenad till Tramway Plaza och åkte tramway över till Roosevelt Island. Vilken vy!

Efter Roosevelt Island köpte vi snacks + öl och njöt av utsikten från hotellets “Top View”.

9 juni. Dagen efter tog vi färjan till Ellis Island.

Efter Ellis Island besökte vi Greenwich/West Village. Vi käkade på John’s Of Bleecker Street, som hade fått bra betyg och var dyrare i pris, men maten var inte någon större hit för någon av oss.

10 juni: Dagen efter ville A gå på jakt efter en riktigt god amerikansk donut. Först promenerade vi till Grand Central – herregud så stort och vackert!

Därefter köpte vi lunch på Di Di Dumpling och promenerade till Little Island samt Hudson River Park.

På kvällen hade vi biljetter till Top Of The Rock. Jag hade längtat så mycket efter att få stå där och blicka över New York i solnedgången.

11 juni. Vi hade i stort sett varit överallt på Lower Manhattan, så nu ville vi upptäcka hela Upper Manhattan. Först ut: Levain Bakery.

De sålde riktigt goda och maffiga kakor. Jag mådde inte särskilt bra efter en halv.

På kvällen tog vi tunnelbanan till Brooklyn.

En av sevärdheterna på vår lista var att promenera på Brooklyn bron. Så vi promenerade hela vägen tillbaka till hotellet.

12 juni. Detta var vår sista heldag i NY. Vi gick på zoo och åt riktigt goda hamburgare på Shake shack.

Tankar och reflektioner

• Amazon Go = ett riktigt smidigt och prisvärt frukost-alternativ.
  • Hotellet (Pod51), var verkligen perfekt för vårt ändamål. Superbra läge också.
  • Maten i New York var oftast dyr i pris (jämfört med maten i Sverige). Den var också väldigt smaklös, fylld med kalorier och socker. Iced coffee var till exempel inte något att dricka utan socker.
  • Shake Shack och Ray’s Pizza var två restauranger som hade riktigt god mat.
  • Vi (eller egentligen mest A) fick skumma utslag under vår vistelse. Oklart varför, kanske något i maten? Jag åt mest sallader så jag var inte lika utsatt.
  • Vi samlade på oss många steg när vi promenerade på Manhattan. Vissa dagar var vi uppe i över 30 000 steg. Ett tips är att promenera mycket på Manhattan. Då får se man och uppleva en hel del.
  • 5th Avenue var inte något märkvärdigt.
  • Antalet dagar i NY var lagom, nästan för många med tanke på hur mycket vi hann se de första dagarna.
  • Åker man till NY bör man ha en lista på restauranger som säljer god mat och dryck. Många gånger köpte vi kalla rätter, snacks och dryck från “Farmacy”s, som inte var särskilt prisvärda.
  • NY var verkligen inte som på film. Vårt hotell låg bra till, men bara några block bort såg verkligheten annorlunda ut. Och herregud vad det luktade (gräs/mat) överallt!

För att inläggen inte ska bli alltför långa så har jag valt att dela upp dem i flera inlägg. Klicka här för att komma till USA resan del 2.