USA resan del 6

22 juni. Vår sista dag i Las Vegas. På morgonen hängde vi en kort stund vid Flamingo-poolen.

Därefter lämnade vi Las Vegas och besökte Zabriskie Point samt Artists Drive. Det förstnämnda påminde mig om vanilj- och chokladglass.

Sedan åkte vi till Badwater Basin som ligger i Death Valley National Park. Det regnade när vi var där, trots att Death Valley är känt för sina extrema (varma) temperaturer.

A upptäckte spontant att Golden Canyon låg i närheten, så vi åkte dit. Och jag fick en fin bild.

Mesquite flat sand dunes. Vi var dock inte särskilt imponerade efter White sands.

Efter många timmars bilkörning kom vi äntligen fram till Yosemite National Park. Tydligen fick vi inte köra igenom utan en förbokad biljett. Såklart var biljetterna slutsålda. Och inte heller fick vi tag i någon campingplats. Det fick istället bli en natt ute i vildmarken.

Även om vi inte fick se hela Yosemite så är det definitivt en plats i USA som jag skulle vilja besöka igen.

23 juni. Efter natten i Yosemite så åkte vi till Eureka Valley, och sedan till San Francisco. Där sov vi på Town House Motel.

24 juni. På morgonen promenerade vi på Pier 39 och till Fisherman’s Wharf där vi kunde blicka över Alcatraz. Därefter åkte vi till Baker beach, i hopp om att kunna se Golden Gate-bron, men utsikten skymdes tyvärr av en tjock dimma. Dimman höll i sig under resten av Highway 1-resan tyvärr…

Sedan åkte vi vidare till The Painted Ladies.

… Och därefter till Twin Peaks. Osäker på om vi åkte till Gray Whale Cove State Beach efter Twin Peaks.

Om jag minns rätt så är bilden ovan tagen vid Davenport Cliffs. Sedan åkte vi till Half Moon Bay Overlook, San Gregorio State Beach, Greyhound Rock County Park och Santa Cruz. På kvällen checkade vi in på Americas Best Value Inn i San Jose. Resan på Highway 1 hade börjat.

25 juni. Nästa dag åkte vi bland annat till Monterey, Carmel By The Sea, Bixby Creek Bridge View Point, Andrew Molera State Park, Julia Pfeiffer Burns State Park och McWay Falls.

Vi åkte även till Elephant Seal Vista Point i San Simeon och fick se både elefantsälar och tama jordekorrar. Vi åt middag på Main Street Grill i Cambria och därefter checkade vi in på Qaulity Inn Kettleman City Near Hwy 41.

26 juni. Dagen efter hann vi inte göra så mycket mer än att köra till Sunset Motel i Santa Barbara. Vi åt middag på en thailändsk restaurang (Your Choice) i närheten och spenderade kvällen på stranden i solnedgången.

27 juni. Morgonen därpå besökte vi Santa Barbara County Courthouse Gardens.

Därefter åkte vi vidare till Malibu, där vi bland annat körde förbi El Matador State Beach, Zuma Beach, Point Dume, Malibu Pier och Venice Beach.

Vi besökte även Santa Monica Pier, där A blev lurad av en hemlös (jag har skrattat så mycket åt detta). Allt jag kunde tänka på var “GTA 5”.

På kvällen åkte vi till Beverley Hills och körde igenom Rodeo Drive, Sunset Boulevard, Hollywood Boulevard och North Beachwood Drive.

Sent på kvällen åkte vi till Griffith Park/Observatory.

Vi spenderade natten på Hollywood Historic Hotel.

För att inläggen inte ska bli alltför långa så har jag valt att dela upp dem i flera inlägg. Klicka här för att komma till USA resan del 7.