USA resan del 7

28 juni. Vi vandrade upp till Hollywood-skylten, i alldeles för hög värme, stark sol och med alldeles för lite vatten. Och så blev jag stucken av ett bi i pannan – precis när vi hade kommit fram till skylten. Jag kände mig nästintill döende.

På kvällen hade vi bokat ett rum på Hollywood City Inn, där vi spenderade kommande två nätter.

29 juni. Dagen efter åkte vi till Universal Studios Hollywood.

Jag har tyvärr inte så många bilder från Universal Studios. Men vi åkte bland annat på “The tour” där bussen körde förbi Wisteria Lane etc. Vi åkte även flera karuseller i 3D – en riktigt häftig upplevelse!

30 juni. Vi gick på Walk Of Fame i Hollywood och köpte shawarma på rulle, som vi tog med oss tillbaka till motellet.

1 juli. På morgonen åkte vi från motellet till Manhattan Beach Pier och vidare till Ko-Ryu Ramen Grill. Vi spenderade natten på Patio Motel.

2 juli. Vi åt middag på Kasai Teriyaki bowl och lämnade tillbaka hyrbilen. Därefter åkte vi till Sheraton Gateway Los Angeles, där vi hade bokat ett rum för kommande två nätter.

3 juli. Sheraton hade egen pool och restaurang. På morgonen promenerade vi till The Ramen Joint och köpte lunch. Jag var riktigt bitter över maten som enligt mig var oätbar. Vi gick även på en mindre marknad, där vi fick en hel del gratis fikabröd och yoghurt med oss hem.

På kvällen åt vi middag på hotellets restaurang och dagen efter åkte vi, mitt i allt SAS-kaos, hem till (ett väldigt efterlängtat) Sverige.

Tankar och funderingar

• Drygt tre månader senare, när hemlängtan har lagt sig, saknar jag att få åka runt och utforska USA:s häftiga landskap.
  • Jag hade inte valt att göra något annorlunda, mer än att jag gärna hade spenderat fler dagar på vissa platser (t.ex. SUP:at i Grand Canyon och utforskat Vermilion Cliffs på dagtid).
  • Kalifornien var inte någon större sevärdhet i sig. Kanske “förstördes” upplevelsen av den tjocka dimman som befann sig under hela vår Highway 1-resa. Det verkar dock vara ganska typiskt Kalifornien-klimat.
  • Om jag hade fått välja en delstat att återvända till så hade det varit Arizona. Arizona hade väldigt många fina landskap.
  • Att hyra bil i USA var ett riktigt bra beslut. Det gjorde att vi kunde vara väldigt flexibla. Vi var i totalt sju delstater under hela vår vistelse.

För att inläggen inte ska bli alltför långa så har jag valt att dela upp dem i flera inlägg. Klicka här för att komma till USA resan del 1.