Vår Europaresa del 6

29 juli. Efter två dagar i Imperia bestämde vi oss för att åka vidare till Monaco. Vi köpte glass på Rossi La Bottega del Gelato och hoppade därefter på en Hop-on Hop-Off buss i centrum.

Därefter åkte vi till Nice…

… Och vidare till Cannes. På kvällen campade vi på Camping Azur Rivage – Saint-Raphaël och tog ett kvällsdopp i havet.

30 juli. Dagen efter åt vi (såklart) baguette till frukost och åkte till Saint-Tropez. Vi promenerade omkring i värmen och köpte glass på Raimo Glacier St. Tropez. På eftermiddagen åkte vi mot Paris och campade på Camping de Thoissey – Val de Saône*** – Porte Dombe Beaujolais.

31 juli. Efter Frankrike-resan 2019 så har jag varit riktigt sugen på att åka tillbaka till Paris, bara för att äta bolognese på La Source igen. Och nu hade vi ju flera dagar tillgodo, så vi bestämde oss för att åka dit tillsammans. Först köpte vi frukost på Marie Blachère Boulangerie Sandwicherie Tarterie.

När vi kom fram i Paris så var klockan runt lunch-tid, så vi promenerade ganska omedelbart i regnet till La Source. Tyvärr inte lika gott som jag minns det men fortfarande en restaurang värd att besöka om man är i Paris. Jag och A beställde även våra första crepes: en med nutellafyllning och en salted caramel.

Sedan promenerade vi till Eiffeltornet. Vi ställde oss i kö för att köpa biljetter till toppen av tornet, men då det fanns en risk att toppen skulle stängas av (pga ösregn) så valde vi att skippa biljetterna. Paris var inte heller något som någon av oss var sugna på att utforska vidare (då vi båda hade varit här tidigare). Istället påbörjade vi vår hemfärd.

1 augusti. Vår första dag hemma i Skåne! Man kan ju tänka sig att vi borde ha varit less på italiensk pizza, pasta, glass och desserter. Men icke! Det absolut första vi gjorde när vi kom hem var att plocka fram pastamaskinen och göra egen pasta samt tiramisu. Fruktansvärt gott, och vi har numera blivit pasta-fantaster!

Hyrbilen lämnade vi tillbaka två dagar senare. Under hela vår resa åkte vi ca 900 mil från dörr till dörr (lite mer än 8 879 km) – med andra ord ca 100 mil mer än under vår semester i USA. Konstigt nog känns det inte som det? (Vi har ju såklart hunnit med mer än vad jag skriver om på bloggen också). Dessutom kom vi hem ca en vecka tidigare än vad vi hade räknat med, eftersom vår resa till Aten inte blev som tänkt. I efterhand känner vi båda en lättnad: det har varit otroligt skönt att få spendera fler dagar här hemma i Sverige!