Del 5: Vilka ämnes/huvudområden anses vara viktiga inom interaktionsdesign?

Nu är snart grunderna i den här utbildningsserien på plats. Jag har undersökt vad interaktionsdesign är, vad yrket som interaktionsdesigner innebär, vad som är kärnan i utbildningsprogrammen och vad man kan arbeta med/som efter avlagd examen. Nästa fråga som jag undrar över är: vilka ämnes/huvudområden anses vara viktiga inom interaktionsdesign? För att besvara frågan kommer jag att utgå från de tidigare inläggen (del 1 och 3) och göra markeringar där jag anser att frågan besvaras.

 

Vilka ämnes/huvudområden anses vara viktiga inom interaktionsdesign?

 

Analys av del 1: Vad är interaktionsdesign?

Stockholms universitet: Kandidatprogram i interaktionsdesign

“Interaktionsdesign handlar om hur interaktiv teknik bäst designas för att motsvara människans behov. User experience (UX) och användarcentrerad design är begrepp som blir mer och mer aktuella i dagens teknikutveckling. Tre ledord inom interaktionsdesign är: effektivitet, ändamålsenlighet och tillfredställelse. Bra och kreativ interaktionsdesign som förenklar och ökar användbarheten behövs i allt från digitala tjänster till elektroniska produkter. Därför handlar interaktionsdesign om att förstå såväl teknikens möjligheter som människans behov.”

 

Mälardalens universitet: Interaktionsdesign – informationsdesign

“Interaktionsdesign har informationsdesign som huvudämne. (…)  Interaktionsdesign handlar om att designa gränssnitt som gör interaktionen mellan människa och teknik så väl fungerande som möjligt, utifrån människans perspektiv, behov och önskemål, det vill säga UX – user experience.”

 

Linneúniversitetet: Interaktionsdesigner

Framgår inte explicit.

 

Ytterligare två högskoleutbildningar som närmar sig området är följande (den första uttrycker dock inte explicit att man kan arbeta som interaktionsdesigner efter avlagd examen):

 

Högskolan i Borås: Kandidatprogram i Digital informationsdesign och utveckling

Framgår inte explicit.

 

Högskolan Kristianstad: Digital design

Framgår inte explicit, men snuddar vid ämnet: “goda upplevelser för användare genom interaktionsdesign och kombinera användbarhet och estetik i olika gränssnitt.”

 

Sammanfattning

Interaktionsdesign är ämnesområdet. Utifrån ovanstående tolkar jag i dagsläget att specialiseringar inom ämnesområdet är:

 

1. User Experience (UX):

  • Användarcentrerad design
  • Effektivitet, ändamålsenlighet och tillfredsställelse
  • Människans behov

 

2. Informationsdesign:

  • Människans perspektiv, behov och önskemål

 

3. Gränssnitt:

  • Användbarhet
  • Estetik i olika gränssnitt (en del av både digital design och gränssnittsdesign)

 

4. Digital design:

  • Inkluderar gränssnittsdesign, informationsdesign och estetik i olika gränssnitt

 

5. Teknikens möjligheter:

  • Kan betraktas som den underliggande infrastrukturen som stödjer och möjliggör de ovanstående aspekterna, men det integreras i de andra områdena för att skapa effektiva digitala lösningar.

 

 

Analys av del 3: Vad är kärnan i utbildningsprogrammen?

Stockholms universitet: Kandidatprogram i interaktionsdesign

“Kandidatprogrammet i interaktionsdesign står på tre ben: människa-datorinteraktion, teknik samt individ och samhälle. På programmet får du grundläggande kunskaper i informationsteknik och interaktionsdesign. Du lär dig att hantera och reflektera över hela designprocessen, från konceptutveckling till fungerande prototyper. Med människan i centrum implementerar du interaktiva tjänster och IT-produkter.”

 

Mälardalens universitet: Interaktionsdesign – informationsdesign

“En praktiknära utbildning där du ges möjlighet att utveckla teoretisk och praktisk kompetens om design med fokus på användarupplevelsen av interaktion med digitala gränssnitt. (…) Under utbildningen lär du dig använda metoder och verktyg för att utforma, testa och utvärdera digitala produkter, tjänster och system. (…) Under utbildningen lär du dig vad som bygger förutsättningar för en bra användarupplevelse. Du får förståelse för hur människan tar in, bearbetar och använder information samt hur sociala och kulturella skillnader påverkar teknikens utformning. Du lär dig metoder för att skapa ett interaktivt berättande, samt processer och projektverktyg som används i utveckling av interaktiva gränssnitt. (…) Några exempel på kurser inom interaktionsdesign är:

  1. digital interaktionsdesign i det fysiska rummet
  2. spelifiering för interaktionsdesign
  3. design genom förstärkt, utbyggd verklighet (XR)

 

Informationsdesign är ditt huvudämne och du får kompetens inom olika design- och forskningsmetoder. Tillsammans med övriga studenter på informationsdesign läser du kurser i:

  1. berättarteknik
  2. grafisk form
  3. kommunikationsteorier
  4. teorier om interaktion, kognition och perception.”

 

Linneúniversitetet: Interaktionsdesigner

“För att förstå detta samspel (mellan människa och teknik) studerar du människa/dator-interaktion, användbarhetslära och kognitionslära i samma utsträckning som grafisk formgivning, design och metoder för att analysera teknikanvändning. Du får grundläggande kunskaper inom programmering och produktutveckling; från mer analoga metoder som papper, penna och lera till mer tekniska som digital bildbehandling i 2D och 3D. Du får även fördjupade kunskaper inom användaranpassning av olika interaktiva system, samt metoder för att utvärdera, analysera och grafiskt visualisera hur vi samverkar med tekniken runt oss. Utbildningen är starkt tvärvetenskaplig och du utvecklas personligen med entreprenörskap, branschförståelse och innovativt tänkande.”

 

Högskolan i Borås: Kandidatprogram i Digital informationsdesign och utveckling

“Med förankring i programmets huvudområde, informationsvetenskap, utvecklar du kunskap om underhåll, design och utveckling av effektiva digitala informationsmiljöer. Du kommer läsa kurser inom grafisk informationsdesign, interaktionsdesign, frontend-utveckling, textproduktion, användningsanalys och content management.”

 

Högskolan Kristianstad: Digital design

“Programmet Digital design ger dig en bred förståelse för design och kommunikation av och med digitala medier. Du lär dig att skapa, förbättra och analysera uttrycksformer för olika digitala kanaler. Programmet vänder sig till dig som vill lära dig mer om digitala medier och vill vara med och skapa exempelvis mobila tjänster, datorspel, grafisk kommunikation, utställningar och sociala forum. Du lär dig att arbeta med medier i teknikens framkant såsom augmented reality (AR), virtual reality (VR) och artificiell intelligens (AI). (…) Digital design kombinerar designmässiga, tekniska, kommunikativa och estetiska aspekter av digitala medier. Du får lära dig att skapa goda upplevelser för användare genom interaktionsdesign och kombinera användbarhet och estetik i olika gränssnitt. Du lär dig att arbeta med sociala medier där användare samarbetar kring och delar information. Du lär dig även att skapa, förbättra, analysera och kritiskt granska digitala produkter, tjänster och upplevelser i olika digitala kanaler och format. Genom att kombinera studier inom design, medier, kommunikation och teknik lär du dig att designa budskap och att skapa flexibla digitala designlösningar med bredd och kvalitet. Digital design fokuserar på att utforska bryggan mellan människor och teknik genom gestaltande av design, interaktionsdesign och webbteknik. Vi utgår från informatik, designvetenskap och grafisk design; vetenskapliga ämnen som utvecklar kunskap om människors design och bruk av IT i individuella, organisatoriska och samhälleliga sammanhang.”

 

Sammanfattning

Interaktionsdesign är ämnesområdet. Utifrån ovanstående tolkar jag i dagsläget att specialiseringar inom ämnesområdet är:

 

1: Grundläggande begrepp och principer inom interaktionsdesign

  • Människa-datorinteraktion
  • Människan i centrum
  • Användbarhet
  • Användarupplevelse
  • Kognitionslära
  • Teorier om interaktion, kognition och perception
  • Samspel (mellan människa och teknik)

 

2: Teknologiska aspekter och verktyg

  • Informationsvetenskap
  • Webbteknik
  • Programmering
  • Augmented reality (AR), virtual reality (VR) och artificiell intelligens (AI)
  • Frontend-utveckling

 

3: Designprocess och metoder

  • Designprocessen, från konceptutveckling till fungerande prototyper
  • Metoder för att utvärdera, analysera och grafiskt visualisera hur vi samverkar med tekniken runt oss
  • Processer och projektverktyg som används i utveckling av interaktiva gränssnitt
  • Designvetenskap

 

4: Grafisk design och kommunikation

  • Grafisk form
  • Grafisk design
  • Grafisk informationsdesign
  • Designa budskap och att skapa flexibla digitala designlösningar med bredd och kvalitet
  • Gestaltande av design

 

5: Användning och användaranpassning

  • Hur människan tar in, bearbetar och använder information
  • Användaranpassning av olika interaktiva system
  • Kunskap om människors design och bruk av IT i individuella, organisatoriska och samhälleliga sammanhang

 

6: Samhälleliga och kulturella aspekter

  • Individ och samhälle
  • Hur sociala och kulturella skillnader påverkar teknikens utformning
  • Kommunikationsteorier

 

7: Användning av tekniska verktyg och digitala medier

  • Interaktivt berättande
  • Skapa exempelvis mobila tjänster, datorspel, grafisk kommunikation, utställningar och sociala forum
  • Berättarteknik

 

8: Innehållshantering och informationspresentation

  • Content management
  • Textproduktion
  • Skapa, förbättra och analysera uttrycksformer för olika digitala kanaler
  • Kombinera användbarhet och estetik i olika gränssnitt

 

9: Affärs- och innovationsaspekter

  • Entreprenörskap, branschförståelse och innovativt tänkande
  • Produktutveckling
  • Goda upplevelser för användare
  • Skapa, förbättra, analysera och kritiskt granska digitala produkter, tjänster och upplevelser i olika digitala kanaler och format
  • Design, medier, kommunikation och teknik

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *