Del 6: Vilka nyckelkompetenser lyfts fram som viktiga inom de olika utbildningsprogrammen?

Ytterligare en fråga som jag undrar över är: vilka nyckelkompetenser lyfts fram som viktiga inom de olika utbildningsprogrammen? För att besvara frågan kommer jag att utgå från de tidigare inläggen (del 2 och 4) och göra markeringar där jag anser att frågan besvaras.

 

Vilka nyckelkompetenser lyfts fram som viktiga inom de olika utbildningsprogrammen?

 

Analys av del 2: Vad gör en interaktionsdesigner?

Stockholms universitet: Kandidatprogram i interaktionsdesign

Framgår inte explicit.

 

Mälardalens universitet: Interaktionsdesign – informationsdesign

Framgår inte explicit.

 

Linneúniversitetet: Interaktionsdesigner

“Som interaktionsdesigner arbetar du inom ett aktuellt och snabbt växande område där teknik och användarvänlighet alltid är i fokus. Du skapar förutsättningarna för att vi människor ska kunna leva och arbeta med tekniken i vår vardag. En interaktionsdesigner förstår, utformar och analyserar samspelet mellan människa och teknik. Det kan handla om webbsidor, programvaror eller produkter. Han/hon har även en god förmåga att se hur människor använder tekniken, både professionellt och till vardags, samt hur den påverkar våra liv. Ambitionen är att tillgodose de behov och svagheter vi människor har genom att utforma gränssnitt som stöder oss i vårt arbete.

 

Högskolan i Borås: Kandidatprogram i Digital informationsdesign och utveckling

Framgår inte explicit.

 

Högskolan Kristianstad: Digital design

Framgår inte explicit, men snuddar vid ämnet: “skapa goda upplevelser för användare genom interaktionsdesign och kombinera användbarhet och estetik i olika gränssnitt.

 

Sammanfattning

Interaktionsdesign är ämnesområdet. Utifrån ovanstående tolkar jag i dagsläget att nyckelkompetenser som lyfts fram som viktiga inom de olika utbildningsprogrammen är:

  • Användarvänlighet
  • Förstå, utforma och analysera samspelet mellan människa och teknik. Det kan handla om webbsidor, programvaror eller produkter
  • Förmåga att se hur människor använder tekniken, både professionellt och till vardags, samt hur den påverkar våra liv
  • Tillgodose de behov och svagheter människor har genom att utforma gränssnitt som stöder oss i vårt arbete
  • Skapa förutsättningar för att människor ska kunna leva och arbeta med tekniken i vår vardag
  • Skapa goda upplevelser för användare genom interaktionsdesign och kombinera användbarhet och estetik i olika gränssnitt

 

Analys av del 4: Vad kan man arbeta med/som efter avlagd examen i något av utbildningsprogrammen?

Stockholms universitet: Kandidatprogram i interaktionsdesign

“Efter avklarad utbildning arbetar du exempelvis som designer av interaktion och gränssnitt (GUI), användbarhetsexpert (UX), utvärderare eller projektledare. Du arbetar med olika digitala miljöer: webb, appar och hårdvara.”

 

Mälardalens universitet: Interaktionsdesign – informationsdesign

“Exempel på titlar kan vara interaktionsdesigner, användbarhetsdesigner, förändringsledare i digitaliseringsprocesser, projektledare i verksamhetsförändring eller UX-designer.”

 

Linneúniversitetet: Interaktionsdesigner

“Efter utbildningen kan du arbeta med att anpassa och utveckla gränssnitt för produkter i digitala miljöer såsom webbplatser, programvaror eller spel. Typiska arbetsområden är webb, mobila enheter eller interaktiva miljöer.”

 

Högskolan i Borås: Kandidatprogram i Digital informationsdesign och utveckling

“Utbildningen passar dig som vill arbeta som informationsstrateg, innehållsansvarig, webbredaktör, webbmaster, UX-designer, digital designer eller digital tjänsteutvecklare.”

 

Högskolan Kristianstad: Digital design

“Efter examen kan du bland annat arbeta med:

  1. Interaktionsdesign
  2. UX/UI-design
  3. Webbdesign
  4. Kommunikation
  5. Grafisk design

 

Sammanfattning

Interaktionsdesign är ämnesområdet. Utifrån ovanstående tolkar jag i dagsläget att nyckelkompetenser som lyfts fram som viktiga inom de olika utbildningsprogrammen är:

 

Grupp 1: Kompetenser relaterade till interaktionsdesign och användbarhet:

  • Interaktion och gränssnitt (GUI)
  • Användbarhetsexpert (UX)
  • Kompetens inom utvärdering
  • Kunskap om att utveckla gränssnitt för produkter i digitala miljöer såsom webbplatser, programvaror eller spel

 

Grupp 2: Kompetenser relaterade till webb, appar och hårdvara:

  • Webb, appar och hårdvara
  • Webb, mobila enheter eller interaktiva miljöer

 

Grupp 3: Kompetenser relaterade till design och visuell kommunikation:

  • Interaktionsdesign
  • UX/UI-design
  • Webbdesign
  • Kommunikation
  • Grafisk design

Kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *