Vår Europaresa del 1

10 juli. Det har blivit dags för årets semester-uppdatering. Semestern inleddes i mitten på juli i år, till skillnad från förra året då vi tog ut vår semester i början på juni. Och till skillnad från förra året så har vi sex veckors semester i år – ett beslut som vi båda är väldigt glada över.

Den 10 juli åkte vi till Sturup för att hämta ut hyrbilen hos Hertz. Vi var framme runt 09-tiden och blev tilldelade en Volvo XC40 – precis som vi hade önskat. Strax efter att vi hade lastat in all packning i bilen åkte vi mot Öresundsbron och vidare till Rødby, där vi tog färjan över till Puttgarden. Dagen innan hade jag förberett pastasallad som höll sig hela två dagar in på vår resa, vilket gjorde att vi kunde vara väldigt tidsefffektiva (när jag körde så käkade A och tvärtom). Med andra ord behövde vi i stort sett aldrig stanna för annat än att tanka och köpa kaffe.

Vi lyckades ta oss genom Tysklands sjuttioelvatusen vägarbeten och “hattiga” hastighetsskyltar. Autobahn var det som vi uppskattade mest och inte alls så illa som jag minns från resan till Frankrike 2019.

Vi körde hela 14 timmar första resdagen och parkerade bilen runt 02-tiden vid Raststation Mondsee – bara 5-10 minuters körning från vår första destination: Camping Gries i Österrike.

11 juli. Morgonen därpå åkte vi till campingen, käkade frukost (pastasallad) och åkte vidare till Salzburg. Vi köpte glass på Höfinger, utforskade Salzburg och åkte hela vägen upp till fästingen på toppen (se högra bilden).

Utsikten från fästingen (Festung Hohensalzburg).

Efter Salzburg åkte vi till Hallstatt.

Jag kan härmed hålla med om att det är en “Instagram-by”.

Framåt kvällen käkade vi pizza i hettan på Seecafe-Mondsee…

… Och åkte tillbaka till campingen. Under natten fick vi uppleva en hel del regn, åska och vind. Sjukt mysigt men något läskigt när man campar…

För att inläggen inte ska bli alltför långa så har jag valt att dela upp dem i flera inlägg. Klicka här för att komma till Europaresan del 2.