Vår Europaresa del 4

22 juli. Då vi kom fram sent till Pompeji så bestämde vi oss för att åka tillbaka dit igen och utforska ruinerna i värmen. Riktigt häftigt och en plats värd att besöka!

Vi käkade lunch på Na’Pasta. A beställde en carbonara och jag en pasta allo scarpariello, som kan bäst beskrivas som en riktigt god vegetarisk bolognese. Därefter åkte vi genom Napoli centrum och vidare till ett stort köpcentrum (Centro Commerciale Campania). Här fanns bland annat Primark, som numera väcker riktigt roliga minnen från resan till London 2018.

Efter en kortare tur i köpcentrumet åkte vi vidare längs kusten och letade campingplats. Det kändes nästan hopplöst till en början, men till slut fick vi tag i en plats på International Camping Circeo. Vi lagade en riktigt god risotto med stek till middag. Åker ni till Italien så får ni inte missa Tremulini’s ost- och tryffelrisotto på påse – finns att köpa på Eurospin!

23 juli. Vår nästa destination var Hu Roma Camping In Town. Strax efter att vi hade packat upp alla våra saker så körde vi två maskiner tvätt, duschade och åkte in till Colosseum med buss/tåg. Dessvärre var alla inträdesbiljetter till Colosseum slutsålda. Istället gick vi på upptäcktsfärd i 40 graders värme.

Vi promenerade till Ristorante la Nuova Piazzetta och köpte därefter glass på The Gelatist. Några timmar senare åkte vi tillbaka till campingen, hängde en stund vid poolen och lagade återigen risotto i värmen.

24 juli. Dagen efter planerade vi att överraska svärmor i San Gimignano. Första stoppet för dagen blev i Pienza för lunch. Jag ångrar smått att vi inte stannade längre och köpte pecorino ost i butiken som ni ser på bilden till höger… Efter Pienza åkte vi till camping Il Boschetto di Piemma och vidare till E, S och svärmor (C). Vi gick på en lång promenad i byn, köpte riktigt god gelato på Gelateria Dondoli och senare middag på en restaurang som ingen av oss skulle vilja beställa ravioli från igen (restaurangen låg bredvid Piazza della Cisterna, undvik!). Medan vi satt och åt så planerade vi redan nästa stopp: middag på en hotellrestaurang som låg ca 15-20 minuter bort.

Restaurangen hette Ristorante agricolo Tenuta di Mensanello. Jag beställde en cacio e pepe-pasta som till en början smakade kokta stuvade makaroner utan krydda, C hade missat att hennes pasta innehöll tomatsås och medan vi uttryckte vår besvikelse så var E, S och A otroligt nöjda över sina beställningar. Som tur var så fick jag in en ny cacio e pepe som var fruktansvärt god och helt klart oslagbar!

Efter middagen passade vi på att köpa med oss vin från vingården. Sedan skulle vi ta uppdaterade par-bilder i närheten av restaurangen. Här hände det absolut största på resan: S friade till E!

För att inläggen inte ska bli alltför långa så har jag valt att dela upp dem i flera inlägg. Klicka här för att komma till Europaresan del 5.