Vår Europaresa del 5

25 juli. Nästa dag stannade vi spontant för vinprovning. Därefter åkte vi vidare till Pisa tornet och sedan till Camping Framura där vi mötte upp E, S och C. Det blev såklart vår favoriträtt till middag: risotto med stek. På kvällen promenerade vi ner till byn och köpte dessert.

26 juli. Morgonen därpå promenerade jag, A, E, S och C till tågstationen, köpte dagspass och insåg ganska snart att man inte fick ha flipflops/shoes with open-toe på tåget. Det fanns med andra ord inget annat alternativ än att promenera hela vägen tillbaka till campingen för att byta skor.

Därefter tog jag, A och C bilen till Levanto, och åkte tåg in till fem små byarna. Första stoppet var Monterosso, där vi köpte pizza på Lap’s ristorante, pizza & drink. Vidare åkte vi till Vernazza där vi köpte riktigt god gelato på Gelateria Vernazza, följt av en längre promenad i byn. Otroligt mycket turister och nästintill omöjligt att komma av/på perrongen, men helt klart värt att besöka minst en gång i livet. Efter Vernazza åkte vi vidare mot nästa by på vår reselista, Manarola. Men på grund av värmen och alla turister (fullspäckade tåg, svårt att komma av/på) så valde vi att ta nästkommande tåg tillbaka till campingen.

Fun fact: jag och C tjafsade med en ficktjuv i Monterosso som vi hade observerat både när vi åkte till och från byn. Det är för övrigt ett tips: håll utkik efter ficktjuvar! De byter gärna kläder och bär på gravidmagar som inte är äkta (för att ha något att skylla sin “oskuld” på).

A och S vågade sig på de största vågorna jag någonsin har sett.

27 juli. Morgonen därpå handlade vi på Eurospin och Conad inför vår hemresa. Därefter åkte vi till Portofino, som vi dessvärre inte kunde ta oss in i på grund av en ZTL-zon som inte gick att ta sig kring. Istället åkte vi vidare till Camping Eucalyptus i Imperia, lagade spagetti med köttfärssås till lunch, och tog ett kvällsdopp tillsammans med E, S och C vid stranden. På kvällen köpte vi middag på Ristorante Pizzeria La Mirage.

28 juli. Även nästkommande dag spenderades i Imperia. Först köpte vi frukost på Conad (tips: de har riktigt god foccacia!). Sedan åkte vi till en badplats som låg mellan San Lorenzo al Mare och Port-maurice. När kvällen började närma sig så promenerade vi återigen till Ristorante Pizzeria La Mirage. Jag och A körde all in (så pass att servitrisen var förvirrad över mängden mat som vi ville beställa). Det blev en insalata caprese, agnolotti al funghi porcini con crema di tartufo, en pizza funghi porcini och en gnocci al pesto con patate e fagiolini.

För att inläggen inte ska bli alltför långa så har jag valt att dela upp dem i flera inlägg. Klicka här för att komma till Europaresan del 6.